Syödäänkö pääkuva

Syödään! -ideakilpailu

Syödään!-ideakilpailu


Kouluruokailuun kannustava Syödään-kilpailun innovatiivisimman idean 500 euron pääpalkinnon sai Ruokala-sovellus, jonka oli ideoinut Andrei Potekhinin ryhmä Riverian Lieksan yksiköstä. Kilpailulla kannustettiin ryhmiä keksimään miten kouluruoka maistuisi oppilaille vielä paremmin. Vastauksia saatiin yhteensä 47 ryhmältä.

Palkintoraadin mukaan Ruokala-sovelluksella pystyisi kännykän avulla näkemään tulevan ruokalistan lisäksi mm. ruokien ravintosisällön. Toisaalta se mahdollistaisi myös palautteen antamisen ruuasta.
Ruokala-sovelluksen mahdollisesta toteuttamisesta tullaan neuvottelemaan kouluruokaa valmistavan Polkan kanssa. Lisäksi ajatuksena on, että kilpailun tuloksien pohjalta voidaan myöhemmin käynnistää laaja hanke, jossa pureudutaan nuorten koko päivän ruokailuun.

Osallistuneiden ryhmien kesken arvottiin kaksi 150 euron palkintoa per kunta. Ja koska kaikista kunnista ei saatu kahta ehdotusta, niin viidelle ryhmälle annettiin 100 euron lisäpalkinto idean monipuolisuudesta, yhteisöllisyydestä ja osallisuuden edistämisestä.

Kilpailuaika oli 16.4.-11.5. ja kilpailu oli suunnattu Pohjois-Karjalan ala- ja yläkouluille, lukioille, ammattikouluille, opettajille, ruokapalvelun työntekijöille ja vanhempaintoimikunnille. Kilpailuun osallistuva ryhmä sai olla koululuokka, opettajat, ruokapalvelun työntekijät, oppilaskunta ja vanhempainyhdistys.

Kilpailun järjestivät

Meijän maakunta, Pohjois-Karjalan kunnat, Siun sote PKKS Lastenkeskus, Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus ja Pohjois-Karjalan Martat.  

Lisätietoja osallisuus

Lisätietoja

Maarita Mannelinin kuva
Maarita Mannelin osallisuusasiantuntija 050 350 4927 maarita.mannelin@pohjois-karjala.fi

Syödään vastaukset

Saimme paljon hyviä ideoita!

Ilomantsi

"Ruokalassa voisi soida musiikkia taustalla."

Iknonvaaran alakoulu

 

"Vesikannuihin sitruunaviipaleita tuomaan makua. Pöytiin yrttikasveja, joista voi lisätä itse omaan ruokaansa jotain vihreää. Jokaiselle ruualle pehmyttä leipää, esim. sämpylöitä tai ruisleipää. Muutaman kerran viikossa jokin jälkiruoka, esim. kiisseleitä, rahkoja, hedelmiä. Hedelmiä voisi olla aina, kun ei ole muuta jälkiruokaa."

Ilomantsin lukion opiskelijakunta

 

"Aamunavauksen tilalla joskus aamiainen. Yhteinen aamiainen houkuttelee syömään yhden päivän tärkeimmistä aterioista. Tarjottavana esim. puuroa ja marjoja tai teetä, kahvia, kaakaota ja juustokurkkuvoileipä. Ruokailu on myös mukava sosiaalinen tapahtuma."

"Oppilaskunnan kahvilassa myyntiin marjasmoothie. Marjat esim. oppilaskunta voisi kerätä syksyllä. Terveellistä lähiruokaa. Myyntiin myös esim. rusinoita ja pähkinöitä."

"Oppilaskunnan järjestämiin yhteisiin tapahtumiin tarjolle esim.kurkkuja, porkkanoita tai kukkakaalia, joita kenties voisi dipata kastikkeeseen."

"Pääsiäisruohon tilalla ruokalan koristeena herneenversoja, joita halutessaan voi napsia ruokaansa. Versoja ja yrttejä tarjolle läpi vuoden. Erilaisia siemeniä ja mausteita tarjolle."

"Eri kulttuureista olevia ruokia, toiveruokapäivä."

"Oppilasedustus mukaan ruokalistan ja ruokailun suunnitteluun."

Pogostan yläkoulun oppilaskunta

 

"Moni oppilas toivoo, että aiemmin ruokailun yhteydessä käytetyt ksylitolipastillit, tulisivat takaisin käyttöön."

"Oppilaat toivovat myös, että mausteet tulisivat pöytiin vapaaseen käyttöön."

"Ruokalistalta on hävinnyt useita jälkiruokia, esimerkiksi pannukakku ja suklaamousse. Nämä ovat yksi oppilaiden lemppareista ja toivovat että niitä olisi taas tarjolla."

"Ruokalaan toivotaan lisää väriä ja tilaa. Ala-asteen/lukion ruokala nopeasti valmiiksi, että ruokaa ei tarvitse kuljettaa joka päivä yläkoukusta alakoululle."

"Ruokalistaan pieniä lisäyksiä, esim. enemmän pilkottuja vihanneksia (porkkana, kurkku, tomaatti, maissi, herne, parsakaali) ja oppilaat haluaisivat joka kuukausi toiveruoan. Perunamuusia ei ole ollut enää pitkään aikaan ja haluaisimme sitä taas entiseen tapaan."

Pogostan yläkoulun 8B

 

"Olisi useamapaa ruokalajia valittavana. Ja kaikkea pyrittäisiin maistelemaan."

"Xylitol-pastilli tai purkka palkkariksi tyhjäksi syödystä lautasesta."

"Kerran kuussa toiveruokapäivä."

"Jos kaikki ovat syöneet lautset tyhjiksi esim. kuukauden ajan eikä jätettä tule, niin jokin kiva yhteinen ylläri esim. ekstrakiva jälkkäri seuraavana päivänä."

"Ruokalan sisustus kivan kirkkaaksi (tulossa uusi ruokala)"

Pogostan alakoulun 4B

Joensuu

"Kaikille riittävästi ruokaa, myös allergikoille. Tarpeeksi pitkä ruokatauko."

"Keiton kanssa enemmän lisukkeita esim. salaatteja. Ruuan laadun parantaminen ja lähiruokien suosiminen."

"Mahdollisuus saada välipalaa koulusta edullisesti esim. hedelmiä, kiisseliä ja leipää."

"Vanhojen hyvien ruokien palauttaminen esim. makkarakastike ja kinkkupastavuoka."

Lyseon peruskoulu, Anu Saukko

 

"Mielestäni syy huonoon kouluruokailuun on, että monissa perheissä syödään kotona niin huonosti, että lapset eivät ole tottuneet hyvän ja terveellisen ruoan makuihin ja rakenteeseen."

"Eli katse pitäisi siirtää kotiruokailuun. Miten edistettäisiin terveellisen ja hyvän ruoan syömistä kotona. Hyvä ja terveellinen ruoka ei ole kallista."

"Myös kotona yhdessä syömistä pitäisi edistää ja hyviä ruokatapoja. Mielestäni turhaan syyllistetään erinomaisia koulutuksen tekijöitä."

 Helka Hokkanen

 

"Meidän ideana olisivat toiveruokapäivät, jolloin oppilaat saisivat itse vaikuttaa päivän koululounaaseen tietyllä toiveruokaviikolla. Heistä olisi myös mukava maistella eri maiden ruokamakuja teemaruokaviikoilla. He olisivat innokkaita myös osallistumaan jotenkin ruokalistan suunnitteluun. Myös uusia jälkiruokia toivottiin. :)"

Noljakan koulun 1B

 

"Voisimme vaihtaa soijamaidon kotimaiseen kauramaitoon. Näin tuemme kotimaista maataloutta soijaplantaasien sijaan! Kotimaisen kauramaidon hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi, kuin soijamaidon."

"Kasvisruokiin tarvitaan lisukkeita, esim. italianpataan juustoa."

Enon koulu, pöytä numero 1

 

"Pitäisi panostaa ruuan ulkonäköön ja kypsyysasteeseen, joskus muistuttaa kissanruokaa."

"Monipuolisia mausteita esille ja sinne myös suolapurkki."

"Salaatteihin panostusta, eri salaatinosat tarjolle erikseen."

"Lisää leikkeleitä. Niille jotka syövät pelkän leivän voisi olla tarjolla hedelmiä, marjoja tai esim. porkkanoita. Leipävaihtoehtoja enemmän."

"Välipala iltapäivälle."

"Kouluravintola ei saisi olla pimeä ja väritön."

Pataluodon koulu 9B

 

"Enemmän teemaruokaviikkoja (esim. ulkomaalaisia ruokia), leivän päälle täytteitä (esim. kinkku, juusto, kasvikset) ja enemmän hedelmiä (esim. välipalaksi otettavaksi)."

Pielisjoen koulu 7A

 

"Koulussa olisi joka päivä liharuokaa. Ei olisi kahta kasvisruokaa, vaan aina myös liharuokavaihtoehto."

Pielisjoen koulu, lihankannattajat 7B

 

"Voisiko koulun perunoiden tilalle saada vaihtoehdoksi vähäkumisemmat perunat. Ne perunat oikeasti pomppaa lautaselta kun niitä yrittää leikata."

Lyseon peruskoulu 9D

 

"Musiikkipäiviä ruokalaan. Joko keskusradion kautta oppilaiden toivemusiikkia/musiikin tunneilla valmisteltuja live-esityksiä/mahdollisuus oppilaisbändeille esiintymisiin."

"Jälkiruokia enemmän. Palkintona hyvin syödystä lounaasta mahdollisuus saada extrajälkkäri esim. hedelmä tai jogurtti."

"Palkitse hyvä." Ruokalassa välipalapalkintokaappi ja huomatessaan jonkun hyvän teon, esim. paikan antamisen jonossa, tarjotin rivin suoristaminen, kauniisti kiittäminen, tai vaikka huomatessaan oppilaan joka syö normaalia terveellisemmin ruokalassa, oppilas/joku henkilökunnasta voisi käydä palkintokaapista herkkupalkinnon sen ansaitsevalle.

"Kutsutaan paikallisia julkkiksia syömään tai vaikka jakamaan ruokaa oppilaille."

"Useammin vaihtuva ruokalista ja makuja maailmalta päiviä/viikkoja joiden aikana tutustuttaisiin uusiin ruokakulttuureihin."

Heinävaaran koulu, valinnaisen kotitalouden 9. luokan ryhmä

 

"Ruoat näyttäisivät tuoreemmilta, jotta niitä tekisi mieli ottaa. Enemmän erilaisia kasvis- ja liharuokia. Selkeitä ruokia, joista erottaa, mitä ne sisältävät. Vaihtelua juomiin, esim. mehua ja kotikaljaa joskus."

"Vaihtelevammin leipiä ja niille levitteitä. Lisää dippejä ja kastikkeita esim. vihanneksille. Pieni terveellinen jälkiruoka vaikkapa perjantaisin. Joskus erikoisruokia, kuten pitsaa. Ruoan kanssa useammin joku hedelmä. Salaattiainekset erilleen toisistaan eli salaattibaarin tapaan ja mielellään salaattilautaset."

"Hiljaisempi ruokailutila ja viihtyvyyttä esim. kasveilla ja taideteoksilla (vaikkapa vaihtuvilla). Koulun pihalla voisi olla syötäviä kasveja."

Nepenmäen koulu 6C

 

"Koulujen omat lempiruoka viikot: Vuorollaan jokainen halukas koulu voisi miettiä omat ateriaehdotuksensa, joita sitten tarjottaisiin kaikissa kouluissa. Esim. Karsikon koulun lempiruokaviikko. Viikkoja voisi ripotella pitkin vuotta pidettäviksi."

"Yhteistoiminnallinen ruokailu. Oppilaat ruokailevat pienissä ryhmissä. Ryhmien jäseniä voidaan vaihdella aika ajoin. Jokaisella ryhmän jäsenellä on oma vastuutehtävänsä; yksi voi huolehtia keskusteluäänen voimakkuudesta (jolloin ruokarauha säilyy) ja keskusteluaiheista. Yksi ryhmän jäsen voisi muistutella hyvistä ruokailutavoista, esim. haarukan ja veitsen käytöstä, joku voisi kannustaa maistelemaan kaikkia ruokalajeja, siitä voisi jopa kerätä pisteitä! Yksi huolehtii, että kaikki muistavat siistiä oman ruokailualueensa."

"Pisteitä voisi jakaa maistelemisesta ja lautasen tyhjäksi syömisestä. Ansaituilla pisteillä voisi saada omalle ryhmälle jotain etuisuuksia."

Iiksenvaaran koulun oppilaskunnan hallitus

 

"Jos on pitkä koulupäivä, voisi olla vaikka hedelmiä tarjolla välipalaksi. Sekä sitten voisi olla teemaviikkoja, että yhtenä viikkona on vaikka kasviruoka-viikko ja kansainvälinenruoka-viikko jne. Kansainvälisenäruoka-viikolla yhtenä päivä vaikka brittiläistä ruokaa, toisena italialaista ja kolmantena kiinalaista jne."

Lyseon peruskoulu, Ellit

 

"Vaikutetaan nykykouluruoan imagoon ja kotikasvatuksessa annettuun asenteeseen kouluruokaa kohtaan avaamalla kouluravintola vanhemmille, jossa heillä mahdollisuus tutustua kouluruoan nykytilaan, yllättyä positiivisesti ja kannustaa lastaan syömään koulussa."

"Kaikki koulun oppilaat palkitaan jäätelöllä tai letuilla kun koulun osallistumisprosentti ruokailuun ylittää tavoitteen ja lautashävikin (biojäte) määrä pysyy sovitulla tasolla tietyllä ajanjaksolla."

Polkka kouluravintolat

Juuka

"Koulun ruokalassa voisi soida musiikkia taustamusiikkina ruokailujen aikana. Musiikkihan herättää ruokahalua."

"Pöydissä voisi olla mausteita, joita oppilaat voisivat käyttää. Näin ruoka maistuisi monelle oppilaalle paremmin."

"Tarjolla voisi olla enemmän kasvisvaihtoehtoja ja terveellisempiä vaihtoehtoja (kuten täysviljatuotteita). Myös välipaloina."

"Oppilaat voisivat vaikuttaa ruokalistaan; esim. valita toiveruokiaan Wilman kautta toimivan sovelluksen avulla, jolloin voisi olla toiveruokapäivä vaikka joka toinen viikko."

Poikolan koulun 6A

Kitee

"Aamupalalla terveelliset smoothiet (viher, marja, hedelmä smoothiet). Ammatillisella puolella olemme tehneet jo näin: opiskelijat hoitavat kouluruokailua, joka on aito oppimisympäristö."

"Tuoreet raaka-aineet ruuan valmistuksessa. Monipuolinen hyvä salaattipöytä. Erilaiset teemat esim. Amerikka, Ruotsi, Italia  ja muut teemat esim. ystävänpäivä, pääsiäinen yms."

"Toiveruoka päivät."

Riveria Kitee, 16KIKOKIT

Kontiolahti

"Ruokailutilassa soisi taustalla rauhallinen musiikki ja jos vielä oppilaat saisivat vaikuttaa musiikin valintaan (Oppilaat sanoivat, että tämähän voitaisiin toteuttaa vaikka heti!)."

"Itse voisi valita istumapaikan, jossa haluaa syödä (tätä rajoittavat nyt tiivis ruokailuaikataulu ja pienikokoinen ruokala). Ruokailijat malttaisivat keskustella maltillisesti."

"Ruokala olisi koristeltu kauden mukaisesti (syksy: esim. värikkäitä lehtiä, talvi: talviset kaitaliinat ja käpyjä ja lumihiutaleita; joulu: punaiset liinat ja tontut; pääsiäinen; tiput ja puput); pelkästään oppilaiden tekemät koristeet kuvataiteen ja käsityön työt eivät ole riittävät); tunnelmaa voisi lisätä led-kynttilät etenkin joulun aikaan. Myös tilataideteos ruokalan seinällä toisi viihtyisyyttä."

"Tarjolla olisi ruuan päälle ripoteltavia mausteita/yrttejä"

"Toiveruokaviikko: oppilaskunnat voisivat yhteistyössä muiden alakoulujen kanssa ehdottaa ruokahuollolle toiveruokaviikkoa. Toiveruokapäivä."

"Oppilaskunnat aktiivisemmin osallistumaan ruokalistan laadintaan: toiveet ja palaute nykyisestä ruuasta."

Selkien koulun oppilastoimikunta

 

"Ehdotamme kouluruokailuun valinnanvapautta. Toivoisimme kaksi vaihtoehtoista ruokalajia, joista oppilaat voisivat valita kumpaa syövät."

"Toivoisimme ruokalaan kaksi eri tilaa. Toinen tiloista olisi niille, jotka haluavat ruokailla hiljaisesti. Tila olisi sisustettu laavalampuilla ja hillityillä väreillä. Taustalla kuuluisi rauhallista musiikkia. Toinen tila olisi varattu niille, jotka haluavat keskustella ruokailun aikana. Tilassa voisi olla esim. tauluja, jotka tuovat hyviä puheenaiheita ja kalusteet olisivat hilpeän värisiä."

Lehmon koulu 2-3F

 

"Ruokajuomana olisi joskus mehua."

"Jälkiruokana olisi joskus jogurttia."

Lehmon koulu 6D

Lieksa

"Mieltymyksiä aterialajille. Jokaisen aterialajin vieressä olisi pieni rasia/laatikko, joihin opiskelijat laittaisivat positiivisen- tai negatiivisen lapun (mieltymys like tai dislike). Ruoan jälkeen olisi selvä - mitkä ruoanlajit ovat keränneet enemmän ja eniten positiiviset tai negatiiviset arvostelut."

"Likki"-lappuja voi valmistella punaisista ja keltaisista pahvista (positiivinen keltaisesta ja negatiivinen punaisesta pahvista).

"Eniten punaisia (negatiivisia) lappuja kerännyt ruoanlajin voi poistaa kokonaan ruoanvalikoista, tai korvata jollakin toisella.
Keltaisia saaneita ruokalajeja voitaisiin valmistaa enemmän. Periaate on samankeltainen kuin Youtubin videoinnissa tapahtuu. Sillä ruoanlajit vaihtuisivat paremmaksi."

"Jos ruoka saa paljon punaisia lappuja, sen aineksia voisi muuttaa paremmaksi, ja seurata miten arvostelut vaihtuisivat myöhemmin."

Riveria Lieksa, Veljekset

 

"Ilmainen Luomu-puuro lisukkeineen ma-pe."

"Oppilaiden valitsema Toiveruoka päivä."

"Lautasbiojäte alle 25 g/ruokailija/vko, ilmainen jälkiruokakahvi ruokailijoille."

"Ekologiset ja kestävän kehityksen somisteet: oksat, varvut, kivet ja versokasvut.

"Ideaksi syksylle: Some soppaa -Tullaan tutuksi keittiöpäivä: 2 hygieniapassin suorittanutta oppilasta pääsisi keittiöön kerran kuussa tekemään sometusta ravitsemispalvelujen keittiön arjesta. Ruokasaliin iso näyttöruutu, josta tuotoksia voidaan esitellä."

Riveria Lieksa, Ravitsemispalvelut Vakka

 

"Meidän idea koskee musiikin vaikutusta ihmisten hyvinvointiin, mm. ruoansulatukseen. On selvä, että sen vaikutus on suotuisaa ja se jopa parantaa meidän Älykkyyttä, jota monet tutkimukset todistavat mm: “Se aktivoi aivojamme, niiden verenkierto ja aineenvaihdunta vilkastuvat ja koko persoonallisuutemme virkistyy. Syöt vähemmän. Musiikin on todettu hidastavan ihmisten syömisrytmiä ja näin auttavan ruuasta nauttimisessa. Tällöin myös ähkyksi syöminen vähenee. Suomalaisten aivoinfarkti tutkimus muun muassa paljasti, että musiikkia kuuntelevalle toipilaille oli vähemmän masennusoireita kuin muilla” (Lähteet: https://bit.ly/2FrPv14, https://bit.ly/2C636uN, https://bit.ly/2HAPf1I.)

"Ehdotamme klassisen musiikin(tai joku muu) käyttämistä ravintolan salissa. Näin opettajat ja oppilaat voivat hyötyä siitä. Musiikki tekee myös syömisestä mukavampaa ja kivempaa."

Riveria Lieksa, Koie

 

"Käyttää tablettia (esim. Ipad) ja sopivaa sovellusta ruokalan merkkaus listana. Kyseessä on lista, joka on tarkoitettu opiskelijoille, joilla ei ole Kela-korttia (esim. maahanmuuttajat)."

"Kirjanpitoa helpotetaan, koska tietoja voi heti tallentaa tietokantaan. Tietokanta säilytetään tietokoneella tai pilvipalvelussa, eli ei tarvitsee säilyttää papereita hyllyillä. On kätevä katsoa pitkäaikaista kuvaa (tietoja voi lajitella niin, että esim. haluttaessa taulukossa esitellään ruokalan käyntien määrä työharjoittelun aikana). Tiedot ovat tarkempia (jotkut opiskelijat laittavat merkkejä listalle etukäteen; tabletin ja sovelluksen avulla voi tarkoituksellisesti poistaa tätä mahdollisuutta)"

Riveria Lieksa, Karina

 

"Ryhmämme ehdottaa ruokala-sovelluksen tekemistä kännyköille. Nykyään kaikilla on älypuhelin käytössä. Uskomme, että ruokala-sovellus antaa käyttäjille tärkeitä tietoja ruoasta ja parantaa ruokalan henkilökunnan toimintaa."

"Sovelluksesta näkee tämän- ja huomispäivän ruokaa ja sen ravintosisältö, (lisäominaisuudet) ja vitamiinit. Se helpottaa päivän ruoan suunnittelua. Siinä voi lähettää ruokaehdotuksia. Se toimii sillä tavalla, että opiskelijoilla on mahdollisuus ehdottaa omaa mieliruokaa esim. äänestyksen kautta. Pop up ikkunoissa näkyy esim. ruokailun etiketti, missä asennossa on parempi syödä ja muita hyödyllisiä vinkkejä. Niitä voivat kirjoittaa catering-alan opiskelijat palkinnosta tai (pyyteettömästi)."

"Sovellukseen liittyy Feedback-osio eli monet ruokalan prosessit voi arvioida. Kupillinen kahvia voi innostaa ruokalan käyttäjiä lähettämään palautetta. Näin parannetaan palvelun laatua.
Sovellus ei ole rakenteeltaan monimutkainen, eikä vaadi isoja resursseja ylläpitoon. Sen voivat tehdä datanomi-oppilaat (esim. Joensuun tai Kuopion oppilaitoksesta)."

"Yleisten prosessien digitalisaatio on väistämätön toimenpide teknisesti kehitettyyn tulevaisuuteen. Otetaan vielä yksi askel siihen suuntaan!"

Riveria Lieksa, Andrein ryhmä

 

"Kouluruokailu tuntia aikaisemmaksi eli nyt klo 10.30. Toive klo 9.30."

Jamalin koulun henkilökunta

 

"Jälkiruoka / hedelmiä ruoan jälkeen."

Jamalin koulu 6L

Liperi

"Ruoan pitäisi näyttää paremmalta (selkeämpi rakenne)."

"Kasvikset erikseen tarjolle. Eri makuja salaatinkastikkeille. Mahdollisuus maustaa lisää esim. mausteilla ja maustekastikkeilla."

Liperin koulu, Kirsin kotitalous 7 lk ryhmä 8

 

"Ruokalaympäristön rauhoittaminen: sermejä, tuoleihin huopapalloja, seinille tekstiilejä. Liikennevalojen ja pöytien "hiljaisuusstandaarien" käytön monipuolistaminen."

"Ruokahävikin vähentäminen: Seurantajaksojen jatkaminen ja hävikin seuranta esillä olevien "nuolien" avulla."

"Oppilaskunnan toiveet maittavalle ruualle: etikkasäilykkeet pois salaateista, kalaruokia lisää, ei mustaherukkasalaattia, kanaa myös ilman kastiketta sekä porkkanaa ja hedelmiä jälkiruuaksi naposteluun. Porkkananpaloja tarjolle vaikka joka päivä!"

Ylämyllyn koulu, Syötävän Hyvää!

 

"Jälkiruoka reippaasti syöneille."

"Tehdään itse ruokalassa ruokia (esim. sämpylät, piirakat)."

"Kasviksia erikseen tarjolle, ei ruokien seassa."

Liperin koulu, Kirsin kotitalous ryhmä 3

 

"Salaatin ainekset erikseen tarjolle ja kaikkiin ruokiin ei lisätä oudolla tavalla kasviksia."

"Ruoan laatuun ja kypsyyteen pitäisi kiinnittää huomioita."

"Jälkiruoka ainakin kerran viikossa."

Liperin koulu, Kirsin kotitalous ryhmä 5

Nurmes

"Osallistetaan oppilaita mahdollisimman paljon mukaan ruuantekoon ja muihin ruokailuun liittyviin töihin. Kun ollaan itse oltu ruokaa tekemässä, ymmärretään sen arvo ja alkuperä parhaiten. Samalla opitaan arvokkaita taitoja, joita voi hyödyntää myös vapaa-ajalla."

"Esimerkiksi kiertävä vuorottelu pienryhmissä tai luokittain mukana keittiössä voisi toimia. Osa ryhmästä voi tarvittaessa muunnella ruokalan viihtyvyyttä. Näin on myös helpompi kerätä oppilailta erilaisia ideoita ruokailuun ja ruokalajeihin liittyen."

"Mikäli koko koulun kierrätys keittiössä ei onnistu, voisi yhtä hyvin toimia kiinnostuneiden vapaaehtoisten opiskelijoiden ryhmä ja saada opintosuorituksia. Tärkeintä, että osa oppilaista on mukana keittiössä, sillä ruuan tekoon koetaan silloin vertaistensa osallistuneen."

Riveria Nurmes, Raksa 16

 

"Enemmän lempi ruokia."

Kummun koulu, Kirsin ryhmä

 

"Pääsevät itse osallistumaan ruokalistan tekoon."

Kummun koulu, Liepon ryhmä

 

"Ruokalajeille hauskempia ja maukkaampia nimiä."

"Pääsevät itse osallistumaan ruokalistan tekoon."

Kummun koulu, Mirvan ryhmä

 

"Kevyttä taustamusiikkia ruokailuun taustalle."

Kummun koulu, Tiinan ryhmä

 

"Välillä lasten toiveruokia."

Kummun koulu, Olgan ryhmä

 

"Teemapäivillä makaroniruoat ilman kasviksia."

"Pääsevät itse osallistumaan ruokalistan tekoon."

Kummun koulu, Annen ryhmä

 

"Lisää viihtyisyyttä ruokalaamme. Koulullamme on osittain uudet tilat. Ruokalamme on suuri, hieno aula. Sinne tarvittaisiin kuitenkin lisää viihtyisyyttä, että ruokailutilanne olisi miellyttävämpi ja rauhallisempi."

"Keskelle, Kummun kruunun alle toivoisimme suuren kruunun muodon toistavaa kaaripöytää keskuspöydäksi. Kaaripöydän sisäpuolelle toivoisimme suurten silkkiruukkukukkien ryhmää ja pientä, solisevaa suihkulähdettä. Suihkulähteen äärellä kuuluisi hiljaista, rentouttavaa musiikkia. Kaikki nämä osaset olisivat siirrettäviä, että konserteissa ja juhlissa niitä voitaisiin käyttää salin koristeluna. Keskusryhmästä lähtisi säteittäin n. 120 cm korkeat, pyörillä olevat väliseinät, joilla suuren tilan saisi jaettua pienempiin osastoihin. Silloin ruokalan melua saataisiin vähennettyä. Väliseinät voisivat tuoda lisää kirkkaita värejä ruokalaamme. Ruokalassa voisi olla välipala-automaatti, koska osalla on pitkiä päiviä. Ylös parven lasiseinien luo toivoisimme silkkiruukkukukkia, jotka toisivat viihtyisyyttä myös ruokailijoiden näkymään. Ruuanottolinjaston päällä voisi olla kauniita koristeita ja sielläkin voisi kuulua hiljainen, rauhallinen musiikki. Matalilla väliseinillä voisi erottaa syöntitilasta myös astianpalautuspaikan, ettei sieltä kuuluisi melua ja tiskikoneen ääntä. Luontosisältöä voisi tuoda ruokalaan esim. suurten luontovalokuvien avulla."

Kummun koulun 4B

Polvijärvi

"Ruoissa olisi enemmän makua ja erityisesti mausteita voisi olla enemmän. Lisäksi vaihtoehtoja salaatinkastikkeissa, piristäisi ja toisi vaihtelua ruokaan. Leivän päälle voisi olla monipuolisemmin päällisiä, useammin leikkeleitä tai juustoa sekä erilaisia tuorejuustoja."

"Joka kuukauden viimeisenä perjantaina voisi olla jokin erikoisempi ruoka, esimerkiksi tortilloja, tacoja tai pizzaa."

"Tällä hetkellä välipalalla on leipää, maitoa, piimää ja vettä. Joskus jos ruokailusta jää, voi välipalalla olla hedelmä tai jogurttia. Oppilaat toivoivat monipuolisempaa välipalaa, joka sisältäisi aina hedelmiä sekä leivänpäällisiä."

"Ruokailuun tulevien ryhmien välillä voisi olla pidemmät välit, jolloin ruokalassa olisi rauhallisempaa. Lisäksi ruokalassa voisi soida rauhallinen musiikki."

"Ruokalaa voisi piristää pöytäliinoilla. Pöytäliinat voisivat vaihtua vuodenaikojen mukaan."

Kirkonkylä koulu 4B

Rääkkylä

"Erilaiset teemaviikot:  Ruoka voisi koostua erilaisista teemoista, jotka suunnitellaan yhdessä oppilaiden, koulun ja vanhempien kanssa, esimerkkinä kansainvälisyysviikko."

"Salaattibuffet: Salaatit olisivat ruokalassa tarjolla sitten, että oppilaat voisivat koota itse sieltä mieleisensä salaatin pääruuan lisukkeeksi."

"Lähi- ja riistaruoka: Mahdollisuuksien mukaan koululla tulisi olla lupa hankkia ruokansa ja raaka-aineessa mahdollisimman läheltä. Vapaammat mahdollisuudet käyttää siis lähiruokaa ja riistaa, jos mahdollista."

"Ruoan laatu: Toivottiin, että budjetti antaisi mahdollisuuden siihen, että kiinnitettäisiin enemmän huomiota ruuan laatuun kuin hintaan."

Rääkkylän koulun vanhempaintoimikunta

Tohmajärvi

"Kouluruokailussa voisi olla "salaattibaari", mistä oppilaat itse kokoaisivat oman salaattiannoksensa. Tarjolla erillisissä tarjoiluastioissa olisi kauden kasviksia ja lisänä voisi olla esim. paistettuja kanasuikaleita tai juustokuutioita, jos haluaa ruokaisamman vaihtoehdon. Tacolastut ja eri salaattikastikkeet (myös joku tulisempi vaihtoehto) täydentäisivät salaattibaaria."

Kemien koulu 3A

 

Sivu arviointi ja palaute