blogi pääkuva

angle-left

Blogit

Nyt tai ei koskaan

Elviksen hittikappale oli It’s now or never, nyt tai ei koskaan. Sama tilanne on maakunta- ja sote-uudistuksessa.

Vieno pyyntö valtakunnan päättäjille kuuluukin, että päättäkää jo. Sote-uudistusta on valmisteltu ja kaadettu jo tarpeeksi monta kertaa. Kompurointi, kaatuminen ja alusta aloittaminen voi kuulostaa kivalta ratkaisulta, mutta jokainen hukattu vuosi tulee kalliiksi.

Uudistuksen eturintamassa kulkevat Pohjois-Karjala ja Etelä-Karjala ovat loistavia esimerkkejä siitä, että maakunnallinen sote voi hillitä kustannusten kasvua, vaikka palvelutarve kasvaa.

Miksi Pohjois-Karjalalle on tärkeää, että uudistus toteutetaan nyt? Uudistuksen myötä Pohjois-Karjala on jatkossakin oma maakuntansa. Hyvinvointia ja elinvoimaa koskevat päätökset ovat omissa käsissämme ja voimme vaikuttaa niihin itse. Keskuspaikka ja työpaikat ovat täällä ja palvelut voidaan turvata lähellä, mikäli niille vain on käyttöä. Yhteistyötä naapurien kanssa tehdään niissä asioissa, missä se nähdään luontevana. Meillä on jatkossakin oma laajan ympärivuorokautisen päivystyksen sairaala.

Mikäli uudistus kaatuisi, kaikki nämä jo kertaalleen voitetut asiat olisivat jälleen ihan levällään.

Eduskunta käsittelee pian maakunta- ja sote-uudistuksen valtavan lakipaketin. Lakien pitäisi tulla voimaan kesäkuussa.

Eduskunnan on laadittava hyvät raamit maakuntien onnistuneelle käynnistämiselle ja tehtävä tarvittavat korjaukset. Tässä toivelista nykyisille ja tuleville päättäjille:

  1. Maakunnan asiakkaiden tarpeen kannalta kriittiset julkiset palvelut on turvattava.
  2. Maakunnilla on oltava aito mahdollisuus vaikuttaa markkinoiden avaamisen laajuuteen ja aikatauluun. Esimerkiksi valinnanvapaus, asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti eivät ole valmiita heti vaan asteittain. Pk-yrityksille on oltava aito mahdollisuus kasvaa palveluntuottajina. Palvelusetelit, innovatiiviset julkiset hankinnat ja yhteistyökumppanuudet ovat hyviä tapoja vahvistaa alueen omaa elinkeinoelämää.
  3. Maakunnalle on turvattava vahva rooli ja päätäntävalta liikenneasioissa. Tienpito tarvitsee kipeästi lisää rahaa.
  4. Koulutus ja osaaminen on kytkettävä tiiviimmin maakunnan kehittämiseen sekä osaavan työvoiman saatavuus maakunnan tehtäviin. Tässä riittää työnsarkaa myös seuraavalle hallitukselle.
  5. Emme tarvitse vahvaa ministeriöiden putkiohjausta. Uusilla valtuutetuilla on oltava aito mahdollisuus ohjata ja päättää resurssien suuntaamisesta sinne missä tarve on suurin.

Jotkut väittävät, että 18 maakuntaa on liikaa. Yksi tärkeä asia unohtuu. Kun tehtävät kootaan uusille maakunnille, samalla uudistuksessa lakkaa 190 sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiota, 15 ELY-keskusta, 15 TE-toimistoa ja 18 maakunnan liittoa. Monessa kohdin tehtävät voidaan hoitaa järkevämmin, kun eri organisaatioiden toiminnot kootaan maakuntaan.

 

(Kirjoitus on julkaistu Sanomalehti Karjaisessa 10.3.2018. Teksti on osa uudistusta käsittelevää kolumnisarjaa.)

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Hyte nimihirviöiden maailmassa

Meillä on sote, hyte, kiky ja uusi ops. On hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja...

Kasvupalveluille tulossa kovat tavoitteet

Maakuntauudistus sisältää muutoksia myös jokaiselle työnhakijalle ja kasvua tavoittelevalle...

Sivu arviointi ja palaute