Euroopan Unionin komissio ja Kiinan valtio ovat käynnistäneet yhteisen matkailumarkkinoinnin teemavuoden EU-China Tourism Year 2018, joka avattiin Venetsiassa 19.1.2018.
Kesäkuussa 2018 allekirjoitetun aiesopimuksen mukaisesti Järvi-Suomen neljä maakuntaa ovat ainoa Pohjois-Euroopan matkakohde, joka on markkinointiyhteistyössä mukana. Suomen ja Järvi-Suomen painoarvoa vahvistaa tammikuinen komission päätös, jonka mukaan teemavuoden virallisena lentoyhtiönä toimii Finnair. Mukana ovat Etelä-Savo, Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Savo.
8.12.2018 maakuntajohtaja Risto Poutiainen luovutti filmitähti Han Dongjunille matkailun teemavuoden suurlähettilään maihinnousukortin.
Matkan aikana ja matkan jälkeen tuotetaan julkaisuja mm. Weibo-palveluun, jossa Han Dongjunilla on yli 7 miljoonaa seuraajaa. Kiinassa esitetään tv:ssä tällä hetkellä sarjaa, jossa hän esiintyy.
Teemavuoden tavoitteena on edistää elinkeinoelämän toimijoiden verkostoitumista ja kontakteja EU:n ja Kiinan välillä. Lisäksi ohjelmalla halutaan tukea vähemmän tunnettujen kohteiden tunnettuutta, parantaa matkailutuotteiden laatua, helpottaa viisumikäytäntöjä ja parantaa lentoyhteyksiä.
Matkailumarkkinointi tuo erinomaista näkyvyyttä sekä Pohjois-Karjalalle että koko Lakeland-alueelle.
Han Dongjun viipyy maakunnassa 13 hengen seurueensa kanssa, jossa on mukana manageri, kuvausryhmää sekä kiinassa tunnettu muotitoimittaja, rouva Shi Yan.
”Toimenpidekokonaisuus on erittäin kattava, Lakeland-näkyvyyden arvo merkittävä ja tuloksetkin jo erinomaisia. Ensimmäisen vuoden aikana olemme edistäneet merkittävästi Lakeland-alueen näkyvyyttä ja tunnettuutta Kiinan päämarkkinoilla, ja jo myyntikanavissa. Tästä esimerkkinä mm. Ctrip-kampanja, jossa Suomi (Lakeland) on ollut tämän kesän Pohjoismaiden haetuin destinaatio. Keräämme palaute- ja näkyvyysdataa kampanjoista ja toimenpiteistä eri kanavissa koko ajan”, kertoo Kiti Häkkinen, Business Finlandin Regional partnership manager.