Itä- ja Pohjois-Suomen ELMO-klusteriseminaarien sarja jatkui 28.–29.10.2020 teemalla ”Klusterin palveluiden kehittäminen ja markkinointi – esimerkkinä metsäbiotalous”.
Seminaarissa tutustuttiin aluksi yleisesti Pohjois-Karjalan metsäbiotalouden mahdollisuuksiin, jonka jälkeen keskityttiin tutkimus- ja kehittämispalveluiden tuotteistamiseen ja markkinointiin erityisesti metsäbiotalouden näkökulmasta. Seminaarissa kuultiin lisäksi, millaisia kokemuksia pohjoiskarjalaisilla ja kansallisilla toimijoilla on t&k-palveluiden kehittämisestä sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla.
Kuinka palveluiden markkinointia voi kehittää?
ELMO-klusteriseminaarin liittyvässä työpajassa keskityttiin palveluiden markkinointiin. Työpaja “Älypuhelin hyötykäyttöön palveluiden markkinoinnissa – näin onnistut myös nollabudjetilla” tarjosi Itä- ja Pohjois-Suomen tki-toimijoille käytännönläheistä tietoa siitä, miten asiantuntijapalveluita kannattaa markkinoida yrityksille ja miten verkostoja voi hyödyntää palvelujen markkinoinnissa. Työpajassa hyödynnettiin Lean-tekniikkaa markkinoinnin kehittämiseksi.
Työpajassa tuli esille paljon hyödyllisiä keinoja ja vinkkejä tehostaa palveluiden markkinointia. Älypuhelin on erittäin toimiva työväline markkinoinnin tehostamiseen ja sitä voidaan tehdä jopa nollabudjetilla. Keskeisintä olisi vain ryhtyä tuumasta toimeen!
Löydät seminaarin esitykset ja tallenteen täältä