ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Paksuniemen kesäkeitaalla on helppo tehdä olo kotoisaksi

Paksuniemen kesäkeitaalla on helppo tehdä olo kotoisaksi

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton Yksinäisyyttä vähentävä teko -palkinto menee tänä vuonna Paksuniemen kesäkeitaan yrittäjäpariskunnalle Tomi Helanteelle ja Jouni Honkaselle. Palkinto luovutettiin lauantaina 28.8. pidetyssä Pohjois-Karjalan maakuntapäivän avaustilaisuudessa.

Tomi Helanne (vas.) ja Jouni Honkanen.        Tomi Helanne ja Jouni Honkanen ovat luoneet satama- ja meijerimiljööstä paikan, jossa kaikki tuntevat olonsa tervetulleeksi ja hyväksytyksi juuri sellaisena kuin ovat. Vaikka kesäsesongin aikaan miesten työpäivät ovat ympäripyöreitä, ystävällinen ja asiakasta kuunteleva palveluasenne pitää. Paksuniemessä kohtaavat kesäasukkaat, matkailijat, karavaanarit ja tietenkin kyläläiset.

Miesten mukaan idyllinen miljöö itsessään virittää ihmiset vastaanottavaiselle taajuudelle.

- Yhteisöllisyyttä kyllä löytyy. Mummelit tuovat meille kantarelleja, mustikoita ja ahvenia. Me olemme halunneet antaa jotakin takaisin asukkaille, joten jokaisena syksynä olemme päättäneet kauden eräänlaiseen sadonkorjuujuhlaan, jossa nautitaan keittoa, jutellaan niitä näitä ja muistellaan mennyttä kesää, kymmenettä kesää Paksuniemessä toimivat yrittäjät kertovat.

Ihmisten kohtaaminen ulottuu myös sosiaalisen median puolelle. Some-vastaavana toimivan Honkasen lähtökohtana on kertoa avoimesti elämän iloista ja suruista. Facebook-seuraajat saavat tukea ja kannustusta muun muassa runojen muodossa.

- Monet pitävät asioita sisällään. Kiusaaminen on yksi syy – kun kiusataan, niin eristäydytään. Me liputamme avoimuuden, huomaamisen ja ystävällisyyden puolesta. Ja aina pitää olla huumoria mukana, mekin olemme brändänneet itsemme Paksuiksi pojiksi.

300 hyvää tekoa -kampanja jatkuu vuoden loppuun

Edellisvuosina maakuntaliitto on pyytänyt ehdotuksia, kenet voisi palkita Yksinäisyyttä vähentävällä teolla. Tänä vuonna ”ilmiantokanavana” käytettiin 300 hyvää tekoa -kampanjaa.

Tähän Pohjois-Karjalan 300-vuotisjuhlan kunniaksi järjestettyyn kampanjaan on ilmoitettu nyt 95 hyvää tekoa. Paksuniemen yrittäjien kampanjasivuille kirjoittama teksti herätti raadin huomion: ”Yrittäjinä tuomme aina esiin sen positiivisen puolen asioista luoden hyvää eloa ja oloa kanssaihmisille”.

- Paksuniemen yrittäjät ovat upeasti oivaltaneet sen, että jo hyvin pienillä huomaavaisilla teoilla arjessa voi olla suuri merkitys hyvinvointiin. Tiedämme myös jo aiemmilta vuosilta, että Paksuniemen kaltaisilla paikallisilla kohtaamispaikoilla on suuri merkitys yhteisöllisyyden luojina, sanoo PohjoisKarjalan maakuntaliiton markkinointipäällikkö Heli Räsänen.

Tavoitteena on saada 300 hyvää tekoa vuoden loppuun mennessä. Tulossa on myös kaikille Pohjois-Karjalan kouluille suunnattu hyvien tekojen teemaviikko.

Pohjois-Karjalan maakunnan brändin ydinajatus nousee karjalaisesta yhteisöllisyydestä ja hyväntahtoisesta uteliaisuudesta toisia ihmisiä kohtaan. Maakuntamme yhteinen pyrkimys on, että täällä kukaan ei jää yksin.

#hyvätyö300

Tomi Helanne ja Jouni Honkanen.

Lisätiedot

Ajankohtaista somejako

Sivu arviointi ja palaute