ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Maakuntaliitto menestyi Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa

Maakuntaliitto menestyi Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa

Pohjois-Karjalan asukasmarkkinointikampanjalle kunniamaininta Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuissa

Iloisia ihmisiä Ylisoutajan sillalla Joensuussa.

Syksyllä 2018 lanseerattu Pohjois-Karjala brändi on osoittautunut onnistuneeksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Uuden brändin ensimmäinen kampanjatoteutus arvioitiin kunniamaininnan arvoiseksi suoritukseksi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa.

Kilpailun tulos julkistettiin tänään Kuntamarkkinat 2020 -tapahtumassa.

- Brändin rakentaminen ja aluemarkkinointi on pitkäjänteistä työtä ja olemme saaneet Pohjois-Karjalassa loistavan alun. Kilpailussa viiden finalistin joukkoon pääseminen on jo hieno saavutus, sillä mukana oli 49 ehdotusta, maakuntaliiton markkinointipäällikkö Heli Räsänen sanoo.

Kolme kuukautta kestäneen asukasmarkkinoinnin ja vetovoimakampanjan päätavoitteena oli kertoa koko Suomelle, että Pohjois-Karjalassa on avoimia työpaikkoja ja mielenkiintoisia uramahdollisuuksia. Samalla haluttiin sitouttaa maakunnan väestöä, uudistaa mielikuvia sekä saada yhteys heihin, jotka voisivat harkita muuttoa Pohjois-Karjalaan.

Tuomariston mukaan asukasmarkkinointi on yleisesti kilpailtu alue ja koko maakunnan kattavana erityinen taitolaji. Tuomaristo kiitteli visuaalista ilmettä ja heimoyhteisöllisyyden toimivuutta aidossa, samalla tunteisiin vetoavassa ja vahvasti faktoihin pohjaavassa kampanjassa.

- Pohjois-Karjala on onnistunut luomaan yhtenäisen ja erottuvan tarinan, johon on saatu yrityksiä ja asukkaita mukaan. Tulokset osoittavat kiinnostuksen lisääntyneen kontaktien ja tiedonhaun tasolla, joskin lopulliset muuttosaavutukset riippuvat useammista tekijöistä ja jäävät nähtäviksi. Tunteen ja tunnettuuden tasolla Pohjois-Karjala on joka tapauksessa saavuttanut lisäarvoa koko kampanjapanostuksen arvosta,, arvioinnissa todetaan.

Markkinointitoimenpiteet ovat jo tuottaneet tulosta.

- Tällainen tunnustus on aina juhlan paikka. Palkitsevinta on kuitenkin huomata, että kampanjan myötä ihmiset ovat innostuneet Pohjois-Karjalasta – ja ensimmäiset jopa muuttaneet tänne. Kun innostuu, niin onnistuu ja kun onnistuu, niin innostuu, Räsänen hehkuttaa.

Tuomaristo kannustaa jatkamaan brändityötä luontevilla ja johdonmukaisilla tavoilla arjessa ja uusilla kampanjoilla, ja näin maakuntaliitto aikookin tehdä.

Kampanjan työryhmään kuuluivat Räsäsen lisäksi joensuulaisen mainostoimisto Fabrikin työryhmä: luova johtaja Ville Timonen, strategi Perttu Kouvalainen, sisältösuunnittelija Jonna Ekroos, valokuvaaja Samuli Kuittinen ja visuaalinen suunnittelija Niko Immonen.

Finaalissa olivat myös Iisalmen kaupungin, Kymsoten, House of Lapland Oy:n ja Vaasan seudun työt. Voiton vei House of Lapland Oy.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin nyt 15. kerran. Kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES sekä Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA.

Iloisia ihmisiä Ylisoutajan sillalla Joensuussa.

Lisätiedot

Ajankohtaista somejako

Sivu arviointi ja palaute