ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Liikennejärjestelmäsuunnitelma pienentää "hiilirenkaanjälkeä"

Liikennejärjestelmäsuunnitelma pienentää "hiilirenkaanjälkeä"

Pohjois-Karjalassa käynnistellään uuden liikennejärjestelmäsuunnitelman laadintaa. Liikennejärjestelmäsuunnitelma kokoaa ja linjaa koko maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet, tavoitteet ja toimenpiteet.

Edellinen pohjoiskarjalainen suunnitelma on vuodelta 2010 ja sen parasta ennen päiväys on umpeutunut. Aikaisempiin suunnitelmiin verrattuna korostetaan kestävyyttä, vähähiilisyyttä ja liikenneinfran lisäksi liikenteen palveluja.

Tällaisessa suunnittelussa ajatellaan ensisijaisesti käyttäjää eli miten saadaan mm. asukkaiden arkiliikenne sekä elinkeinoelämän kuljetukset ja toimitukset sujumaan turvallisesti ja kestävästi.

Pohjois-Karjalan liikennejärjestelmäsuunnitelman taustalla ovat mm. Itä-Suomen liikennestrategia ja valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Työ on aloitettu nykytilan kartoituksella, jossa keskustelua on käyty sekä ELY:n asiantuntijoiden, naapurimaakuntien liikenneasiantuntijoiden että maakuntakaavan laadintaa liittyvien tahojen kanssa.


Toimintaympäristön haasteita ovat:
• Syrjäinen sijainti

• Alueen heikentynyt saavutettavuus

• Väestön ikääntyminen

• Ulkoa annetut tavoitteet, kuten päästövähennykset

• Luonnonvarojen ja tuotteiden kuljetus maakunnassa ja eteenpäin

• Kaupunkien ja maaseudun liikennejärjestelmien erilaistuminen

• Vapaa-ajan liikkumisen lisääntyminen

• Ilmastonmuutos vaatii toimia kaikilta liikennejärjestelmän tasoilta

• Digitalisaatio ja automaatio


Konsultti kutsuu toimijat pyöreän pöydän ääreen


Varsinainen suunnitelmatyö käynnistyy liikenneseminaarilla loka-marraskuussa. Juuri nyt on valittu työtä koordinoiva liikennealan konsultti. Työtä ohjaa maakuntaohjelma Pokatin liikenneryhmä, jonka tueksi muodostetaan valmisteluryhmä. Tähän ryhmään kutsutaan edustajat seutukunnista ja tärkeimmistä sidosryhmistä. Vapaata ideointia suunnitelman päämääristä, tavoitteista ja resursseista tullaan käymään mm. konsultin vetämissä työpajoissa.

Tavoitteena olisi toki edetä ripeästi, olemme alustavasti merkanneet kalentereihin suunnitelman lausuntokierroksen heti alkuvuodelle 2020. Päätöskäsittely olisi siten ensi toukokuun tienoilla. Lopputuloksena saamme Pohjois-Karjalan näköisen priiman suunnitelman ja 12-vuotisen toimenpideohjelman, jota päivitetään aina tarpeen mukaan esimerkiksi maakuntahallituksen kausittain.


Jyrki Suorsa, liikenneasiantuntija

Sivu arviointi ja palaute