ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Lentoliikenteen nopea käynnistyminen edellyttää valtion taloudellista takausta

Lentoliikenteen nopea käynnistyminen edellyttää valtion taloudellista takausta

Lentoliikenteen jatkamiseksi esitetään mallia, jossa kaikki lipputulot tuloutettaisiin takaisi valtiolle. Kyse olisi ylimenokauden ratkaisusta talvikaudelle 2020–21. .

Myös Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Joensuun kaupunki ja Pohjois-Karjalan kauppakamari ovat mukana esityksessä, jolla pyritään saamaan nopeasti lentoyhteys maakuntakentille.

- Olemme käyneet neuvotteluita maakuntalennoista useiden lentoyhtiöiden kanssa. Neuvotteluiden tuloksena on syntynyt malli, joka mahdollistaa operaattoreiden liikennöinnin näille viidelle maakuntakentälle. Käytyjen keskusteluiden perusteella on todettu, että liikenne voidaan käynnistää nopeasti uudelleen edellä mainitun mallin ansiosta. Jatkolentojen sujuvuuden näkökulmasta ensisijainen vaihtoehto operaattoriksi on Finnair, kerrotaan ministereille ja kansanedustajille lähetetyssä kannanotossa.

Liikennöinnin nopea käynnistyminen edellyttää taloudellisen takauksen antamista. Mallissa kaikki lipputulot tuloutettaisiin takaisin ostajalle, eli tässä tapauksessa valtiolle. Kyse olisi ylimenokauden ratkaisusta talvikaudelle 2020–21. Käytyjen keskusteluiden perusteella kuuden kuukauden liikennöinnin enimmäiskustannukset ovat noin 20 miljoonaa euroa. Asiaa tarkasteltaisiin uudestaan sovitun ajan kuluttua tavoitteen kuitenkin ollessa kaupallinen liikenne.

Traficomilta on jo varmistettu, että lennot maakuntakentiltä on mahdollista käynnistää nopeasti. Ruotsissa lennot käynnistyivät viime huhtikuussa vastaavanlaisella mallilla kahden viikon kuluessa maan hallituksen myönteisestä päätöksestä. Sopimuksen tekemisen määräaikaisesta poikkeusolojen ostopalveluliikenteestä ja samalla maakuntalentojen turvaamisesta hallitus antoi Trafikverketin tehtäväksi.

- Elinkeinoelämän tarpeiden lisäksi perusteena on yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisen huoltovarmuuden turvaaminen. Ymmärrämme ja tiedämme pandemian vaikuttavan tämänhetkisiin matkustajamääriin. On kuitenkin välttämätöntä turvata alueidemme elinkeinoelämän toiminnan jatkuvuus tässä
haastavassa tilanteessa.

Kannanotossa todetaan, että yritysten tarve lennoille on kiistaton kaikkien maakuntakenttien vaikutusalueilla.

Kannanoton ovat tehneet Keski-Pohjanmaan liitto, Pohjamaan liitto, Kainuun liitto, Keski-Suomen liitto, Lapin liitto, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Kokkolan kaupunki, Pietarsaaren kaupunki, Kajaanin kaupunki, Jyväskylän kaupunki, Kemin kaupunki, Tornion kaupunki, Joensuun kaupunki, Keski-Suomen kauppakamari Lapin kauppakamari, Pohjanmaan kauppakamari Oulun kauppakamari ja Pohjois-Karjalan kauppakamari.

Joensuun lentoasema

Lisätiedot Pohjois-Karjalan osalta: