ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Suomi – ja Pohjois-Karjala – saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 2019

Suomi – ja Pohjois-Karjala – saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 2019

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta.

Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten kuluttajien ja matkailijoiden sydämet omilla valttikorteillaan. Niitä ovat luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuulliset tuotantotavat sekä innovatiiviset, huippulaadukkaat ja maukkaat ruuat ja juomat yhdistettynä ripauksella villiä eksotiikkaa, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. On kunnioitettavaa, että tuottajat ja toisaalta pk-yrityksemme ovat ottaneet rohkeasti vahvan roolin suomalaisen osaamisen ja puhtaan ruuan näkyväksi tekemisessä. Uskon vahvasti, että tämä työ myös kantaa, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.

Messuyritykset ovat esillä omilla osastoillaan tai ruuan ja matkailun yhdistävillä alueosastoilla, kuten myös Pohjois-Karjala ”Nordkarelien” -osastolla.

Pohjoiskarjalaisista yrityksistä mukana ovat Porokylän Leipomo Oy, Majatalosta Majataloon -retket, Kalevala Distillery, Puteli Oy, Möhkön Rajakartano, Lehmäleiri, Puustilan Maisematila ja KoiHu Adventures Oy.

Osarahoitusta on saatu Pohjos-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahastosta ja Josekista. Maakunnan osastoa koordinoi projektipäällikkö Hanne Husso Josek Oy:stä. Yhteistyössä on mukana myös Visit Karelia.

– Mukaan lähtevien pohjoiskarjalaisten yritysten mielestä messut ovat erinomainen mahdollisuus markkinoida tuotteita, mutta myös testata uutuuksia ja verkostoitua muiden, yli 82 suomalaisen yrityksen kanssa, Hanne Husso kertoo.

Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään päivittäin lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä. Business Finlandin Food from Finland -vientiohjelma järjestää tilaisuuden ammattiostajille yhdessä Suomen Saksan suurlähetystön kanssa. Suomalaiset tuotteet näkyvät näyttelyn aikaan myös Suomi-kampanjoina paikallisissa vähittäiskaupan ketjuissa.

Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän ja ohjelman tukena on lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö.

Suomen osastolla mukana olevat alaosastot ja yritykset on listattu sivuilla: www.ausderwildnis.fi

Lisätietoja messuista: www.gruenewoche.de

Lisätietoja:

Suomen osastosta:
Projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Johtaja Esa Wrang, Food From Finland -ruokavientiohjelma, 0400 243 076, esa.wrang@businessfinland.fi

Pohjois-Karjalan osastosta:

Hanne Husso, Josek Oy, 0400 210 855

Moderni suomalaisnainen kauralyhteen kera

Sivu arviointi ja palaute