ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Grüne Wochen ennakkoesittäytyminen

Grüne Wochen ennakkoesittäytyminen

Kahdeksan ensi viikolla Grüne Woche -messuille Berliiniin lähtevää Pohjois-Karjalaista matkailu- ja elintarvikealan yritystä esittäytyivät tänään Pielisjoen linnassa ja samalla saatiin messujen ennakkomaistiaiset.

Monet yrityksistä ovat olleet esillä Grüne Woche -messuilla jo aiempina vuosina. Uutta on se, että Suomi on ensimmäistä kertaa messujen pääyhteistyökumppani.

  • ”Grüne Woche on Berliinissä jo 84 vuoden ajan vuosittain järjestetty kansainvälinen elintarvike- ja matkailutapahtuma. Suomen käytössä on tänä vuonna kokonainen tuhannen neliön kokoinen halli, jossa esittäytyy 82 suomalaista yritystä. Suomen osalta tapahtuma on MTK:n pääorganisoima. Tavoitteena on, että nyt saadaan ainutlaatuinen näkyvyys Suomelle ja tilaisuus edistää yrittäjien kauppaa. Ruuan ja matkailun yhdistäminen on meille hyvin luontevaa. Tässä on todella hyvä synergia yrittäjien kesken”, kertoo Pohjois-Karjalan osaston koordinaattorina toimiva Hanne Husso Business Joensuusta.

Messuille osallistuu vuosittain noin 400000 kävijää. 

Kuluttaja- ja ammattilaistapahtuma 

Kuluttajanäkyvyyden ohella yrityksille on Grüne Wochella luvassa myös kohtaamisia ammattilaisten kanssa. Suomen osaston 82 yrityksestä 30 osallistuu Business Finlandin Food from Finland -vientiohjelman järjestämässä ammattiostaja-tilaisuudessa yhdessä Suomen Saksan suurlähetystön kanssa 16.1.2019. Ammattilaistapahtumassa suomalaisyritykset tapaavat 80 merkittävien saksalaisten kauppaketjujen ja erikoisliikkeiden sisäänostajaa.

  • ”Osallistuminen ammattilaistapahtumaan edellyttää muun muassa valmiita myyntipakkauksia ja mahdollisuuksia suuriin valmistusvolyymeihin. Jotta tuote voisi päästä kauppojen valikoimiin, määrät voivat olla todella suuria. Esimerkiksi Berliinin Edeka, eli keskisuurta vähittäiskauppaa vastaava ketju, saattaa kerralla tilata vaikka 100000 mustikkakukkoa, ” Husso vertaa.

Suomalaiset tuotteet näkyvät näyttelyn aikaan myös Suomi-kampanjoina paikallisissa vähittäiskaupan ketjuissa. 

Matkailuyritykset ovat mukana Visit Finlandin saksalaisille matkanjärjestäjille järjestettävissä mediakampanjassa ja tiedotustilaisuuksissa.

Pohjois-Karjalasta mukana kahdeksan elintarvike- ja matkailualan yritystä

Yritykset ovat esillä ruuan ja matkailun yhdistävällä ”Nordkarelien” -alueosastolla. Mukaan lähtevien pohjoiskarjalaisten yritysten mielestä messut ovat erinomainen mahdollisuus markkinoida tuotteita, mutta myös testata uutuuksia ja verkostoitua muiden suomalaisen yrityksen kanssa. 

Pohjoiskarjalaisista yrityksistä mukana ovat:

Porokylän Leipomo Oy
gluteenittomat tuotteet

Majatalosta Majataloon -retket
Kestäviä matkailupalveluja rakkaudesta luontoon, karjalaisella vieraanvaraisuudella

Kalevala Distillery 
luomugini ja luomuvodka

Puteli Oy
lasipullot- ja pakkaukset, liikelahjat 

Möhkön Rajakartano
Suomen itäisin yritys, entinen rajavartioasema, luontomatkailupalvelua, luomuspelttituotteita

Lehmäleiri
nelipäiväinen aktiiviloma kaikille maalaiselämästä ja luonnosta kiinnostuneille. Leirin ohjelmassa mm. käsinlypsyä, eläinten ruokkimista ja hoivaamista

Puustilan Maisematila
aamiaismajoitusta ja ohjelmapalveluja maalaisympäristössä

KoiHu Adventures Oy 
luontomatkailupalveluita, eko-mökkivuokrausta ja turvehoitoja
 
Lisäksi yhteistyössä on mukana Visit Karelia, eli koko Pohjois-Karjala saa paljon näkyvyyttä osastolla.

Osarahoitusta messuille osallistumiseen on saatu Pohjos-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahastosta ja Josekista. Maakunnan osastoa koordinoi Hanne Husso Business Joensuu Oy:stä.
 

Lisätietoja:
Pohjois-Karjalan osastosta:
Hanne Husso, Business Joensuu Oy, 0400 210 855
 
Suomen osastosta:
Projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
 

Villistä luonnosta suomalaisnainen kauralyhteen kanssa

Sivu arviointi ja palaute