ajankohtaista pääkuva

Navigaatiovalikko

Ajankohtaista

angle-left Pohjois-Karjalan markkinointi uudistuu – tältä näyttää ja kuulostaa maailmankarjalaisuus!

Pohjois-Karjalan markkinointi uudistuu – tältä näyttää ja kuulostaa maailmankarjalaisuus!

Maakunnan markkinointi puhuttelee jatkossa erityisesti maailmankarjalaisia ja pyrkii lisäämään yksinäisyyttä vähentäviä tekoja.

Pohjois-Karjalan markkinointi uudistuu, ja se otetaan käyttöön maakuntapäivänä 25.8.2018. Uuden brändin ydin on ”Kaiken maailman karjalaiset”.

”Viime keväänä tehdyn tutkimuksen mukaan karjalaisuus on Suomen heimotunteista vahvin. Se on Helsingissäkin stadilaisten jälkeen suurin ryhmä. Vahva identiteetti, sosiaalisuus ja älykäs sopeutuminen ovat karjalaisten kauppamiesten ja siirtolaisten perua. Karjalaisuus muuttuu ja elää maailman mukana – pitäen tiukasti kiinni juuristaan,” Maakuntaliiton markkinointipäällikkö Heli Räsänen alustaa.

Maailmankarjalaisuus nähdäänkin ennen kaikkea mielentilana ja karjalaisuus asenteena.

”Kyse ei ole suinkaan aluerajoista tai perinteiden henkiin herättämisestä vaan siitä, että heimollamme on paljon annettavaa nykymaailmalle. Karjalaisia hyveitä, kuten vieraanvaraisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyväntahtoisuutta, ei voi olla koskaan liikaa,” Räsänen jatkaa.

Pyrkimys, joka näkyy teoissa

Brändityöhön on osallistunut vuoden alusta lähtien laajasti Pohjois-Karjalan kehittäjiä ja päättäjiä, ja se tehtiin yhteistyössä Mainostoimisto Fabrikin kanssa.

Heti alussa oli selvää, että maakunnan uusi brändi on paljon muutakin kuin ilme – se on samalla päämäärä ja yhteen sitova tekijä alueen eri toimijoille. Karjalaisuudesta nousee myös Pohjois-Karjalan pyrkimys ja panos ympäröivälle maailmalle.

”Pyrkimyksemme on, että kukaan ei jää täällä yksin. Meillä on aina ollut matala kynnys yhteydenottamiselle sekä yhdessä tekemiselle ja yrittämiselle. Tiedämme, että työtä riittää, sillä tutkitusti Pohjois-Karjalassa on paljon yksinäisyyttä. Tämän asian muuttamiseksi haluamme kutsua kaikki tahot työskentelemään joka päivä – tämä brändityö näkyy ennen kaikkea teoissa,” Räsänen painottaa.

Ensimmäiset teot näkyvätkin heti Pohjois-Karjalan maakuntapäivänä sekä läpi syksyn, kun useat eri organisaatiot ja yritykset ympäri Pohjois-Karjalaa järjestävät pieniä ja suuria tempauksia yksinäisyyden vähentämisen puolesta.

”Rohkeiden tekojen tukemista lähdetään markkinointistrategian mukaisesti viemään napakasti eteenpäin. Maakuntamme organisaatiot ja vaikuttajat ovat lähteneet mukaan todella kiitettävästi, ja toivottavasti saamme myös maakunnan väestön tekemään rohkeita ja merkityksellisiä tekoja. Yksinäisyyttä vastaan taisteleminen on selvästikin asia, joka saa heimomme toimimaan,” Räsänen hymyilee.

Ilme sai alkunsa vaakunasta

Maailmankarjalaisuuteen liittyvät hyväntahtoisuus ja rohkeus ovat olleet myös visuaalisen suunnittelun lähtökohtina. Pohjois-Karjalan perinteisistä väreistä ei haluttu uudessa ilmeessä luopua vaan päinvastoin: ne tuotiin näyttävästi esille.

Ilmeen suunnittelu sai inspiraationsa Pohjois-Karjalan maakunnan vaakunasta – siitä tehtiin leikkimielisiä ja yksinkertaistettuja versioita. Lopputuloksena oli perinteikästä karjalaistyyliä muistuttava kuvio, joka muistutti samalla hymiötä. Pian kuvio lähti suunnittelun lomassa elämään ja muutti muotoaan. Meillä oli sarja rytmikkäitä hymiöitä, joista jokainen voi löytää itsensä ja jotka muuttuvat tarpeiden mukaan – aivan kuten maailmankarjalaisuuskin,” Räsänen kertoo.

Pohjois-Karjalan uusi brändi hyväksyttiin maakuntahallituksessa 22.8.2018.

"Olemme modernin karjalaisuuden edustajia, ja se saa näkyä omannäköisinä ja vahvoina ratkaisuina markkinoinnissa. On aika nostaa ylpeänä esiin karjalainen brändimme, joka herättää positiivisia mielikuvia ja kannustaa rohkeuteen olla oma itsensä,” maakuntahallituksen puheenjohtaja Hanna Huttunen korostaa.

Tempauksia yksinäisyyden vähentämisen puolesta

  • Itä-Suomen yliopisto, Karelia-ammattikorkeakoulu ja Riveria toteuttavat yhdessä ”Vie kaveri kahville” -kampanjan, jossa opiskelijaravintoloihin jaetaan lippuja, joilla saa kahvin ja pullan kahdelle hengelle.
  • Valtimolla järjestetään lasten ja ikäihmisten yhteisiä motoriikkakerhoja.
  • Joensuun kaupungin työntekijät käyttävät henkilöstön liikuntapäivän hyvän tekemiseen ja yksinäisyyden torjumiseen kuluvan vuoden aikana. Vapaaehtoistyön kohteet kaupunki etsii yhdessä yhteistyökumppaneiden, muun muassa Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen kanssa.
  • Utran Uittotupa vie täytekakun vanhusten yhteiselle kahvituokiolle hoitokoti Helmeen.
  • Mainostoimisto Fabrik tekee markkinointia yhdelle hyvää tekevälle yhdistykselle tai yritykselle 10 000 euron edestä.
  • Kontiolahdella Karhunpesän Olohuoneessa eli avoimen varhaiskasvatuksen yhteydessä pidetään Kaveri mukaan -aamu 24.9. klo 9–11. Osallistujia kannustetaan pyytämään tapahtumaan esimerkiksi naapuri tai isovanhempi.
  • Lieksassa LieKe toteuttaa elokuun viimeisen viikon aikana yrityskäyntejä yksinyrittäjien luo.
  • Lokakuun alussa vanhusten viikolla Ilomantsin kunta vie ohjelmaa vanhustentaloille myös niille vanhuksille, jotka eivät liikunta- tai muun esteen takia pääse osallistumaan tapahtumiin kotinsa ulkopuolelle.
  • Pohjois-Karjalan Yrittäjät ovat nimenneet yksinyrittäjä-vastaavaksi liperiläisen Satu Hirvosen ja haastaa kaikki yrittäjät vierailemaan yrittäjäystävän luona syksyn aikana.
  • Pohjois-Karjalan maakuntaliitto palkitsee jatkossa joka maakuntapäivä yksinäisyyttä vähentävän teon. Lisäksi syksyn aikana toteutetaan Lähiötalon maahanmuuttajanaisten sekä Marttojen kanssa yhteinen käsityöilta.

Sivu arviointi ja palaute